Gears of War: Reloaded, een klassieker keert terug in stijl

Gears of War: Reloaded, een klassieker keert terug in stijl

23 juni 2025 Uit Door Bas van Dun

Begin mei verraste Microsoft vriend en vijand met de aankondiging van Gears of War: Reloaded , een volledige remaster van de iconische third-person shooter uit 2006. De heruitgave verschijnt op 26 augustus en brengt het origineel in een modern jasje: 4K-resolutie, tot 120 frames per seconde en grafische upgrades die de game klaarstomen voor een nieuw publiek. Wat ooit een technisch hoogstandje was op de Xbox 360, keert terug als een eerbetoon aan het verleden én als kennismaking voor een nieuwe generatie.

Gears of War betekende destijds een mijlpaal. De rauwe actie, de brute speelstijl en de verrassend emotionele verhaallijn maakten diepe indruk. De game was een visuele showcase voor de Xbox 360 en zette een standaard voor het shooter-genre. Ook voor mij was het een bepalende ervaring. Gears was een game die niet alleen technisch, maar ook thematisch bijbleef. Ik speelde Gears of War 2 tot in het extreme en behaalde zelfs de legendarische achievement voor het spelen van 1999 online matches.

Voor het eerst in zijn bijna twintigjarige geschiedenis komt een Gears-titel niet alleen naar Xbox en PC, maar ook naar de PlayStation 5. Microsoft maakt daarmee een opvallende strategische keuze: een van haar meest iconische series overstijgt het eigen platform. Reloaded ondersteunt cross-play én cross-progressie, waardoor spelers kunnen wisselen tussen Xbox, PlayStation en PC met behoud van voortgang. Een slimme zet in een tijd waarin platformgrenzen steeds verder vervagen, en tegelijk een kans om nieuwe spelers aan te trekken.

Om de heruitgave kracht bij te zetten, organiseerde Microsoft twee publieke beta-weekenden. Zowel oude rotten als nieuwkomers kregen de kans om de vernieuwde game te ervaren. Wat meteen opviel: Reloaded voelt vertrouwd. Wie de Ultimate Edition uit 2015 gespeeld heeft, zal merken dat er weinig inhoudelijks veranderd is. Op wat nieuwe skins na biedt de beta vooral een opgepoetste versie van de remaster van toen. En dat is prima. Deze heruitgave pretendeert geen nieuw deel te zijn, maar wil de klassieker laten meegroeien met de hardware en verwachtingen van nu. Grafisch is Gears of War: Reloaded sterk. Hoewel het natuurlijk niet kan concurreren met het aankomende Gears of War: E-Day, dat vanaf de basis met nieuwe technologie is gebouwd, blijft het verbazingwekkend hoe goed deze bijna twintig jaar oude game overeind blijft. Op de Xbox Series X speelt de game in 4K en tot 120 fps, en hoewel de rauwheid van het origineel behouden is, geven de verbeterde textures, belichting en animaties alles een modernere look. Het is nog steeds het spel van toen, maar dan met de kracht van nu.

Een interessante historische kanttekening is dat bij het origineel de multiplayer pas laat in de ontwikkelcyclus werd toegevoegd. Toch groeide het competitieve aspect al snel uit tot een essentieel onderdeel van de franchise. Anders dan snelle arena-shooters kiest Gears voor logge, massieve bewegingen. Gevechten voelen zwaar en traag, maar juist daardoor intens en tactisch. Die unieke speelstijl is anno 2025 nog steeds onderscheidend, en dat komt in Reloaded weer volledig tot zijn recht. De beta bood een aantal klassieke maps, waarvan vooral Gridlock en Gold Rush opvielen. Gold Rush verscheen oorspronkelijk in de PC-versie uit 2007 en maakte via de Ultimate Edition zijn debuut op console. Gridlock daarentegen was al in 2006 dé map waar iedereen op wilde spelen en is dat in feite nog steeds. De terugkeer van zulke arena’s onderstreept hoe tijdloos het leveldesign van het origineel is. Voor mij hoort Gridlock nog altijd thuis in de top 5 van Gears-maps ooit.

Hoewel ik inhoudelijk nog niet te diep wil ingaan op de gameplay, dat bewaar ik voor de review van de game, is er één aspect dat niet onbenoemd mag blijven. De technische stabiliteit van de beta is indrukwekkend. Op mijn Xbox Series X werkte alles vlekkeloos. Matchmaking verliep snel, verbindingen waren stabiel, en zelfs met cross-play ingeschakeld waren er geen merkbare problemen. Dat is zeldzaam voor een beta en toont aan dat ontwikkelaar The Coalition het erfgoed van de serie serieus neemt. Wat deze testfase vooral liet zien, is dat Gears of War anno 2025 nog steeds relevant is. Mijn reflexen zijn misschien wat trager dan twintig jaar geleden, maar de game zelf voelt verrassend fris. Ondanks vijf hoofdgames en diverse spin-offs is het origineel nog steeds meer dan speelbaar, het is een game met een solide fundament dat blijft boeien. En hoewel ik niet opnieuw 2000 multiplayerpotjes ga spelen voor een achievement, weet ik nu al dat ik me weer volledig ga verliezen in de verhalende campagne.

Gears of War: Reloaded lijkt in haar beta op alle fronten een liefdevolle ode aan het origineel. De vroege versie bevestigde dat de netwerkcode staat als een huis, dat het visuele plaatje overtuigt ondanks zijn leeftijd, en dat de kern van de gameplay nog steeds werkt. Voor Xbox-veteranen is het een trip down memory lane, voor PlayStation-spelers een eerste kennismaking met een game die z’n tijd ver vooruit was en nu weer helemaal van deze tijd is.

Het blijft altijd lastig om een conclusie te trekken op basis van een testversie van een game die nog in ontwikkeling is. Toch durf ik het na deze beta aan om alvast een voorzichtige balans op te maken. Tegen alle verwachtingen in heb ik meer plezier gehaald uit deze ‘oude’ game dan ik vooraf had ingeschat. Gears of War: Reloaded laat overtuigend zien dat een game van bijna twintig jaar oud, mits met zorg aangepakt, vandaag de dag nog steeds relevant én meeslepend kan zijn. Het fundament stond destijds al stevig, en dat blijkt anno 2025 nog steeds overeind te blijven. Als extra blijk van waardering biedt Microsoft de Reloaded-editie gratis aan voor spelers die eerder digitaal de Ultimate Edition kochten, een sympathiek gebaar dat onderstreept hoe serieus men bij The Coalition en Xbox omgaat met de legacy van deze serie. En ik? Ik zie je in augustus op het digitale slagveld. Vergeet je Lancer niet.