Van gamebeursje tot E3, een geschiedenisles – deel 1

Van gamebeursje tot E3, een geschiedenisles – deel 1

5 juni 2017 Uit Door Bas van Dun

De E3 staat weer op het punt om te beginnen. Een week vol met het meest toffe nieuws, de nieuwste games en de meest geweldige dagen voor gamers. De E3 is die ene week dat iedereen richting onze favoriete industrie kijkt. Gamen is even het belangrijkste wat er is. De gigantische beurs staat in het middelpunt van de aandacht. We nemen je mee naar de hoogtepunten van elke E3!

Zo’n veertig duizend mensen waren aanwezig tijdens de allereerste E3 in 1995. Het grootste nieuws van de beurs was duidelijk het feit dat Sega de Saturn sneller dan gedacht in de winkels zou gaan leggen. Sterker nog, meteen nadat Sega sprak over de Saturn op de beurs werd de verkoop ingezet. Een briljante strategie van het bedrijf, helemaal omdat Nintendo aankondigde dat de Ultra 64 nog even op zich ging laten wachten. Wel liet Nintendo een grote line-up zien qua games voor de populaire SNES. Denk aan Doom, Killer Instinct en Donkey Kong Country 2. Nintendo deed de belofte dat de Ultra 64 tegelijk zou lanceren in Europa en Amerika; iets wat uiteindelijk niet gebeurde. Wel was Nintendo er op gebrand dat iedereen de Virtual Boy zou gaan kopen voor zijn unieke gameplay ervaringen. Het liep anders af dan ze hadden gehoopt. Het was op diezelfde beurs dat Sony aankondigde dat de eerste PlayStation zou gaan verschijnen voor een prijs van 299 dollar. Ja, dat was meteen honderd dollar minder dan dat Sega vroeg voor de Saturn.

In 1996 stonden er gigantische rijen bij Nintendo, uiteraard voor de nieuwe Nintendo 64. Speelbaar waren games als Super Mario 64, GoldenEye en Pilotwings 64. Daarnaast liet Nintendo de Game Boy Pocket voor het eerst zien en het nieuwe design wist hoge ogen te gooien. Het was de eerste keer dat Nintendo een compleet redesign los liet op de Game Boy sinds de zeven jaar dat het ding inmiddels op de markt was. Ook liet Nintendo weten dat de Virtual Boy voortaan honderd dollar goedkoper zou gaan worden. Later dat jaar zou Nintendo echter alsnog de plug uit het apparaat trekken. Sega liet zich van haar kant niet kennen en kondigde aan dat de Saturn zou zakken in de prijs om de PlayStation te kunnen evenaren. Games als Virtual Fighter 2, Virtual Cop 2 en NiGHTS stonden op de stand van Sega in de schijnwerpers, alsook de NetLink modem die er voor zorgde dat je (voor 200 dollar) online kon gamen met de Sega. Maar het gevoel heerste dat Sega niet helemaal lekker ging en de concurrentie met nieuwkomer Sony aan het verliezen was. Want hoe neem je het op tegen arcadeknallers als Ridge Racer en Tekken? Sony kondigde Soul Blade en Crash Bandicoot aan en liet weten dat Crash de officiële mascotte van het platform zou worden.

Op de derde E3, in 1997, dit keer in Atlanta’s George World Congress Center en Georgia Dome, werd duidelijk dat er een nieuwe heerser was op het gebied van gaming. Waar jarenlang de strijd tussen Nintendo en Sega liep, was het Sony die duidelijk als winnaar van de generatie gekozen kon worden. Het was de eerste E3 waar geen nieuwe hardware getoond werd, maar wel was Rhona Mitra (het model dat Lara Croft uit mocht beelden) aanwezig om Tomb Raider II onder de aandacht te brengen. Game van de show was duidelijk Metal Gear Solid, al was de concurrentie zwaar vanuit de Final Fantasy VII-hoek. Het feit dat een Nintendo household naam als deze ineens op de stand van Sony te zien was, maakte veel duidelijk. En Sega? Die had het tijdens deze E3 extreem moeilijk. Want hoewel Panzer Dragoon Saga aanwezig was op de beurs, alsook een speelbaar level van Sonic X-Treme (die nooit meer zou verschijnen), was het niet genoeg om tegen Sony en Nintendo op te boksen. Harten winnen probeerden ze door de Saturn wederom in prijs omlaag te gooien en vol in te zetten op de PC-titels. Dit was ook het jaar dat een klein spelletje genaamd Grand Theft Auto voor het eerst getoond werd. Mensen waren lyrisch over het feit dat het rijden van de ene kant van de stad naar de andere een volle drie minuten duurde. De wereld van GTA was gigantisch.

Toch bleef Sega volhouden: in 1998 toonde het bedrijf de opvolger van de Saturn. De door velen nog steeds geliefde Dreamcast maakte haar opwachting tijdens afgesloten meetings met pers. Iedereen die de 128-bits console zag was diep onder de indruk en wist dat dit de console was die Sega weer boven Sony uit zou laten komen. Toch was het voor Sega wederom een niet geslaagde E3. De Saturn liep op haar achterbenen om de rest bij te houden en de Dreamcast was verder niet op de vloer te vinden. Het gaf Sony en Nintendo op de beurs wederom de kans om boven Sega uit te torenen. In kamp Sony was het grootste nieuws misschien wel de ontdekking van Spyro the Dragon. De draak werd ingezet als een heuse Mario-beater en was visueel gezien één van de meest indrukwekkende games die op de beurs aanwezig waren. Wederom gooide Metal Gear Solid de pers volledig omver met z’n sterke opzet en werd Shigeru Miyamoto zelfs gezien op de stand van Sony om even met ‘MGS’ te spelen. De aankondigingen van Syphon Filter en Silent Hill lieten zien dat Sony een zeer volwassen console in handen hadden. Echter was het op de Nintendo-stand waar mensen het langste bleven hangen. Dat had te maken met de grootste game die Nintendo tot op dat moment ooit had gemaakt: The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Mensen noemden het toen al een meesterwerk, een woord dat nu nog steeds vaak genoemd wordt bij het horen van de titel. Toch was dit niet het enige grote wat Nintendo toonde. Het was ook het jaar waarin Rare Perfect Dark liet zien, was Jet Force Gemini aanwezig en konden mensen beelden zien van Twelve Tales: Conker 64 (een game die pas drie jaar later verscheen als Conker’s Bad Fur Day). Als knaller had Nintendo ook nog een spelletje meegenomen waarin mensen de grote wereld in konden trekken om digitale monstertjes te vangen; Pokémon was een feit. Qua PC’s was dit het meest interessante jaar qua E3 tot op heden. We noemen titels als Thief, Half-Life, Unreal, Prey (nee, niet deze) en Duke Nukem Forever.

In 1999 keerde de E3 weer terug naar Los Angeles. Sega had 43 games draaien op de Dreamcast, waaronder Soul Calibur. Daarnaast zetten ze hoog in op online gaming. Het was via een internetverbinding mogelijk om met vier consoles op de beurs tegen elkaar te spelen met Sega Rally 2. Games als Metropolis Street Racer, Shenmue, Power Stone en Resident Evil: Code Veronica lieten zien dat de Dreamcast stiekem toch wel een hele interessante console aan het worden was. Wanneer de Dreamcast later dat jaar zou verschijnen moesten ze bij Sony wel peentjes zweten, was zo’n beetje de gedachte op de beursvloer. Toch was dit niet helemaal waar. Het was op deze E3 dat Sony de PlayStation 2 goed liet zien aan gamers. Gran Turismo op het systeem was zeer indrukwekkend. Maar Sony liet de originele PlayStation niet meteen vallen. Games als Gran Turismo 2, WipeOut 3, Resident Evil 2 en Tony Hawk’s Pro Skater waren stuk voor stuk aanwezig en lieten zien dat je PlayStation niet meteen nutteloos was nadat de tweede zou gaan verschijnen. Nintendo zat ook niet stil en liet weten dat er gewerkt werd aan de opvolger voor de Nintendo 64, de Nintendo Dolphin. Hoewel de console niet aanwezig was, niet getoond werd en niets speelbaar mee had, was de belofte van Nintendo een interessante. De console zou een jaar later moeten verschijnen met specificaties superieur aan die van de PlayStation 2. Nintendo wist ook zeker dat de Dolphin er voor ging zorgen dat het bedrijf weer even hoog of zelfs hoger kwam te staan als Sony. Donkey Kong 64 en Pokémon waren de grootste titels op de beursvloer.

Het jaar 2000 was anders dan andere. Niet langer waren het Sony, Nintendo en Sega die de consoles in handen hadden: Microsoft besloot aan boord van de overvolle gaming-boot te springen. De eerste blik op de Xbox werd gegeven achter gesloten deuren, maar qua games was er nog niets te doen met als gevolg dat het bedrijf weinig indruk wist te maken. Microsoft werd niet gezien als een bedrijf dat zich moest mengen in de wereld der videogames. Volgens mensen die aanwezig waren was het Sega die de beurs dit jaar won en hierdoor een prachtige comeback had gemaakt. Hoewel de Dreamcast een stille dood was gestorven zowel in Japan als in Europa, ging het apparaat nog gigantisch goed in Amerika. Naast de nieuwe online service voor de console, SegaNet, werden games als Jet Grind Radio, Samba de Amigo, Space Channel 5, Half-Life, Skies of Arcadia en Quake III Arena getoond. Hoewel de console er niet goed voor stond, was de hoop aanwezig dat dit de redding van Sega zou zijn. Nintendo was daarentegen niet groots aanwezig. Games als Dinosaur Planet (wat later Star Fox Adventures werd), Conker’s Bad Fur Day, Banjo Tooie, Mario Tennis en Pokémon Goud en Zilver werden getoond, maar het ontbreken van de Dolphin was een groot gemis. Sony had ook een minder jaar, maar toonde wel Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Duidelijk werd dat de originele PlayStation z’n tijd wel gehad had inmiddels. Voor de PC waren games als Black & White en Return to Castle Wolfenstein aanwezig, maar ook Halo die hier nog als een PC en Mac game werd neergezet.

Inmiddels was het duidelijk. De E3 was ‘here to stay’. Steeds groter, indrukwekkender en steeds meer toffere dingen om te beleven. Niet langer was het een computerbeursje, maar werd het een gigantische speler op de markt. Het was tijd om te groeien, te vernieuwen. De E3 van 2001 zou precies dat gaan doen.