Ubisoft zet een goede stap voorwaarts

Ubisoft zet een goede stap voorwaarts

10 juni 2024 Uit Door Bas van Dun

Ubisoft is een bedrijf waarvan je een paar dingen op voorhand kunt voorspellen. Je kunt er op vertrouwen dat er altijd een nieuwe Assassin’s Creed in ontwikkeling is, dat er vast en zeker een Just Dance aan zit te komen, maar ook dat ze tijdens de ‘E3-periode’ groots uit blijven pakken met hun eigen Ubisoft Forward. Ook dit jaar was Ubi weer van de partij met een show die, zoals ze het zelf aankondigde, vooral moest draaien om Star Wars Outlaws, Assassin’s Creed Shadows, XDefiant, en meer. Wij bespreken de hoogtepunten.

Ubisoft wist meteen de toon te zetten. Letterlijk, The Hollywood Chamber Orchestra opende de show door de soundtrack van Star Wars Outlaws te spelen. Dit werd meteen gevolgd door nieuwe in-game beelden van de game. Star Wars Outlaws, ontwikkeld door Massive Entertainment, bekend van The Division en recentelijk Avatar: Frontiers of Pandora, werd vorig jaar al onthuld. Situerende tussen de verhalen van The Empire Strikes Back en Return of the Jedi speel jij als Kay Vess, een jonge dief uit Canto Bight die op zoek is naar vrijheid en de middelen om een nieuw leven te beginnen. Samen met Nix, een meraal en haar beste vriend, beleeft Kay haar verhaal in de eerste open wereld Star Wars-game. Doordat de game situeert tussen twee films bezoeken we tijdens het spelen niet alleen nieuwe planeten, maar ook bekende. Zo weten we dat we bijvoorbeeld Jabba the Hutt tegen gaan komen op Tatooine.

Het doel van de game is om je als Kay een weg te vinden door de verschillende misdaadsyndicaten en je aan te sluiten bij personages die liever niet op de voorgrond treden. Dat de game niet alleen op planeten afspeelt maar ook in de ruimte brengt een extra laag gameplay met zich mee zoals we die niet eerder in een Star Wars-titel hebben gezien. In de nieuwe beelden zien we hoe een missie gestart wordt. Meteen valt op hoe de game grafisch bijzonder weet te overtuigen. Al snel stapt Kay haar schip, de Trailblazer in om de laatste voorbereidingen te treffen om haar missie uit te zetten. Zonder laadschermen stijgt het schip op om de ruimte in te gaan, alwaar meerdere gevaren te vinden zijn. Al snel wordt de sprong door de hyperspace gemaakt om naar Tatooine te gaan, alwaar het schip weet te landen. Nogmaals, we hebben nog geen laadscherm gezien. Indrukwekkend.

Duidelijk is dat de game op en top Star Wars oogt, klinkt en voelt. Omgevingen lijken exact zoals je ze zou verwachten, geluiden klinken zoals het hoort. Wat Ubisoft vooral laat zien dat er meerdere manieren zijn waarop de game te spelen is. Dogfights in de ruimte, infiltreer-missies waarbij je niet gezien mag worden, ontdekkingstochten en grote shoot-outs. Jouw keuzes bepalen hoe de crime syndicates je nodig hebben, of op je jagen. Star Wars Outlaws is 30 augustus te koop vppr Xbox Series X|S, PlayStation 5 en PC. Mijn pre-order is inmiddels gedaan.

Prince of Persia is een franchise die al heel wat jaren mee gaat. Om de 35e verjaardag van de serie te vieren heeft Ubisoft heel wat in petto gehad. Prince of Persia: The Lost Crown verscheen eerder dit jaar al en kon op goede reacties rekenen. Nu komt Ubisoft met een gratis update genaamd Divine Trials met daarin onder andere diverse nieuwe puzzels, combat trials, platform uitdagingen en boss fights. In september verschijnt Mask of Darkness, een verhalende uitbreiding voor de game. Daarnaast werd The Rogue Prince of Persia ook even in het zonnetje gezet.Nu de game recentelijk in Early Access is gegaan, toonde de ontwikkelaar wat er te komen staat in de Temple of Fire update.

Als laatste sprak Ubisoft over een liefdesbrief aan de franchise. Iets wat uiteraard maar één ding kan betekenen. We weten dat The Sands of Time Remaster al heel lang in ontwikkeling is, maar de game heeft eindelijk een release-window gehad. In 2026 moet de langverwachte titel verschijnen.

Eind 2023 bracht de ontwikkelaar die druk bezig is met Star Wars: Outlaws ons Avatar: Frontiers of Pandora. Een game waar ik behoorlijk wat uren in verloren ben geweest. Om de volle 100 procent te bereiken was een fijn avontuur. Het gevecht is over. Maar The Sky Breaker, de eerste verhalende uitbreiding komt er aan. Op 16 juli is de uitbreiding toe te voegen aan de originele titel.

Anno 117: Pax Romana werd aangekondigd als het achtste deel in de hoofdserie. En jawel, opgeteld zijn de cijfers wederom 9! Met meer vrijheid dan in eerdere delen is het aan de speler om zijn of haar verhaal te volgen. Maar Ubisoft laat nog weinig los. We moeten wachten tot de game volgend jaar verschijnt op PC en consoles.

Assassin’s Creed is groter dan ooit. En dat was te merken met een live opvoering van muziek voor Shadows door Taiko Project op het podium. Met meerdere projecten in ontwikkeling en het overkoepelende Assassin’s Creed Infinity zet Ubisoft duidelijk hun geld in op de franchise. Logisch ook, wetende dat Assassin’s Creed Valhalla meer dan een miljard op wist te leveren. Drie weken geleden toonde de ontwikkelaar de eerste beelden al van Assassin’s Creed Shadows, de game die voorheen Codename: Red als werktitel had. Gisteren, bij de Xbox Showcase, werd de eerste gameplay onthuld met de belofte dat er meer getoond ging worden tijdens Ubisoft’s eigen show. De game gaat de verstrengelde verhalen van Naoe, een bedreven shinobi-moordenaar uit de provincie Iga, en Yasuke, de krachtige Afrikaanse samoerai uit de historische legende vertellen tijdens de Sengoku-periode in Japan.

Als de scherpzinnige en behendige Naoe gebruik je geluid, licht en schaduwen om niet gezien te worden door vijanden (iets wat ons heel erg als Splinter Cell in de oren klinkt). Naoe kan met een kunai, shuriken en rookbommen elke situatie naar haar hand zetten terwijl ze met een grijphaak haar parkourvaardigheden naar een hoger level weet te brengen. Aan de andere kant heb je de samoerai Yasuke met wie je je vijanden neer kunt slaan met uiterste precisie en brute kracht. Zijn speelstijl is dan ook compleet anders dan die van Naoe wanneer je in grote gevechten alles op alles moet zetten om als enige overlevende weg te kunnen lopen. Met zijn trouwe katana, kanabo, bogen, naginata en meer zet hij alles op alles omJapan te bevrijden van zijn onderdrukkers.

Waar Shadows al bij de Xbox Showcase kort werd getoond (en zelfs even bij de WWDC-presentatie van Apple voorbij kwam), was het op het podium van Ubisoft dat de game als ‘droomproject’ uit de doeken werd gedaan. We weten nu dat we kunnen wisselen tussen de personages wanneer we dat zelf willen. De tijd voor personages gaat echter wel door wanneer er niet mee gespeeld gaat worden. Iets wat doet denken aan Grand Theft Auto 5. Ook is het seizoen belangrijk. Zo kan een bevroren meer in de winter uitkomst bieden voor een snelle ontsnapping, terwijl wanneer deze niet bevroren is in de zomer juist geen goede kans geeft om te ontsnappen omdat iedereen je makkelijk ziet. In zware regen val je ook minder op dan in een volle zon.

De gameplay video laat zien dat er grafisch een stap gezet is sinds Valhalla (en Mirage, hoewel dat een kleinere game was) en dat de game, hoe Japans het ook mag ogen, nog steeds heel erg Assassin’s Creed is. Wat meteen opvalt is dat de physics veel realistischer zijn geworden, helemaal wanneer objecten in de omgeving sneuvelen tijdens gevechten. De daadwerkelijke assassination’s ogen stijlvoller dan ooit tevoren. Op 15 november kun je het zelf ervaren op PC, PlayStation 5, Xbox Series X, Xbox Series S, Mac OS, iPad en iPhone.

Natuurlijk stond Ubisoft ook stil bij titels die inmiddels al verkrijgbaar zijn. Zo werd er nieuwe content getoond voor Season One van XDefiant, het volgende seizoen voor Skull & Bones, wat er komen gaat voor The Crew Motorfest, For Honor, Brawlhalla, Trackmania, en Riders Republic.

Ubisoft wist al met al een sterke presentatie neer te zetten. Met games als Star Wars: Outlaws, de nieuwe Assassin’s Creed, de uitbreiding voor Avatar, de belofte van Prince of Persia: the Sands of Time en een hoop nieuwe content voor bestaande games, zitten mensen in kamp Ubisoft de komende tijd er redelijk warmpjes bij. Echter, wederom werd er met geen woord gesproken over Beyond Good and Evil 2 (komt die game nog wel?!) en schitterde Splinter Cell voor de zoveelste keer door afwezigheid. Wetende hoe groot de roep om deze franchises is, is het nog steeds bijzonder dat Ubisoft hier zo stil over blijft. Maar goed… er is altijd weer volgend jaar. Eyes Forward, Ubisoft Forward!