Review: Star Wars Battlefront: Battle of Jakku

Review: Star Wars Battlefront: Battle of Jakku

8 december 2015 Uit Door Bas van Dun

Hoewel de game pas net uit is, brengt Dice ons nu al de eerste downloadbare uitbreiding. The Battle of Jakku, zoals de content heet, brengt niet alleen nieuwe maps en een nieuwe mode, het brengt ook een inleiding voor Star Wars: The Force Awakens. Aangezien die film volgende week verschijnt, kon Dice geen betere tijd van release kiezen.

In mijn review gaf ik Star Wars Battlefront een 87. Een score waar ik nog steeds helemaal achter sta. Sterker nog, in een tijd met prachtige releases (denk aan Halo 5: Guardians, Rise of the Tomb Raider, Rainbow Six en Just Cause 3) heeft er sinds de launch van Battlefront nog geen andere game in mijn Xbox One gezeten. Dagelijks geniet ik van de digitale slagvelden uit de Star Wars saga en draag ik mijn steentje bij aan de kant van de Rebellen of Empire. Al voor de release was het duidelijk dat spelers begin december getrakteerd werden op een gratis stukje DLC in de vorm van The Battle of Jakku. Gamers die Battlefront voorzien hebben van een pre-order mochten op 1 december aan de slag met de content. De rest van de wereld kan vanaf vandaag de nieuwe locatie bezoeken. En het kost je helemaal niets!

The Battle of Jakku brengt je drie nieuwe maps om te spelen. Op Graveyard of Giants kun je terecht voor Walker Assault, Supremacy en de nieuwe mode Turning Point (waarover later meer). Goazan Badlands is te vinden in overige modi zoals Droid Run en Blast terwijl een andere variant van Graveyard ook te vinden is in Fighter Squadron. De maps laten je de planeet Jakku zien. Een naam die nog niet zo bekend klinkt als Hoth, Endor en Tatooine, maar wel een planeet die groot aanwezig zal zijn in de komende Star Wars-film. Maar, geen nood, er zullen geen spoilers te vinden zijn voor The Force Awakens. De verhaallijn hier speelt namelijk 29 jaar voor die film af, tijdens de laatste slag tegen The Empire.

Wat tof is, is dat we de nasleep van deze DLC al zagen in de trailers van de film. Die gigantische Star Destroyer in de woestijn? Die stortte dus tijdens dit gevecht neer. De slag is nog in volle gang, terwijl het in The Force Awakens een significant ding uit de geschiedenis is. Dit, in combinatie met de krachtige presentatie die we van Battlefront gewend zijn, zorgt voor een leuke preview op dat wat we volgende week in de bioscoop gaan zien. In Graveyard of Giants ren je met je soldaat door de brokstukken van gevallen AT-AT’s, neergestorte TIE-Fighters en brandende X-Wings. Er ligt zelfs een heuse Rebel Blockkade Runner in het zand. Het gigantische schip is verslagen in de grootse dogfight die boven de map gaande is. Duizenden schepen zijn met elkaar in gevecht. Het brengt het gevoel van een enorme schaal met zich mee.

Het gevoel wat je tijdens de originele missie van Battlefront kreeg, is hier dus nog steeds aanwezig. Visueel is de game een pareltje en qua geluid zet Dice hier een nieuwe standaard neer. Opvallend is dat de nieuwe mode Turning Point snel uitgegroeid is tot mijn favoriete mode in de game. Waar ik eerder non-stop Walker Assault speelde, is het nu Turning Point dat de klok slaat. De opzet is simpel; als Rebel val je aan en drijf je The Empire steeds verder terug in de map. Het is aan hen om control points over te nemen om zo The Empire terug te dringen. Feit is wel dat er een tijdsdruk is, wanneer de klok op nul staat en je hebt de control point niet weten te veroveren, dan is de winst voor de Stormtroopers. Het is vergelijkbaar met Rush uit Battlefield 4, maar speelt veel lekkerder weg.

Waar je bij de eerste over te nemen linie meerdere punten aan kunt vallen, zorgt de mode ervoor dat je bij het laatste punt maar één plek te veroveren hebt. Dit zorgt ervoor dat alle spelers steeds op dezelfde plekken opereren in de map. Met veertig spelers probeer je alles en iedereen af te knallen op de kleine vierkante meters, terwijl de map gigantisch is. Strategisch te werk gaan kan helpen. Geef je cover, zodat je andere Rebels aan kunnen vallen? Flank je The Empire? Of ga je zelf voor de capture? En hoe ga je dit als Empire te lijf? Doordat de gevechten steeds bij elkaar komen, is de mode intenser dan een Walker Assault of Supremacy. En daardoor snel favoriet.

Toch brengt de DLC een flink minpunt met zich mee. In de trailer zagen we hoe de Star Destroyer neergehaald werd, iets waarvan ik hoopte het zelf te kunnen beleven. Maar helaas, dit is niet het geval. In de Fighter Squadron-mode, waarin dus ook een nieuw level te vinden is, schiet je op hetzelfde transportschip als in de andere levels. Een gemiste kans. Ik wilde die Star Destroyer op de planeet neer doen storten! Het zou de complete mode naar een hoger niveau kunnen tillen, maar deze kans lijkt Dice niet te benutten. Eeuwig zonde. Ook de Goazan Badlands map is niet de meest sterke. Hoewel het er heerlijk spelen is, lijkt de map soms net wat te veel op een leveltje op Tatooine. De grootsheid is in de kleinere modi uiteraard niet nodig, maar hierdoor verliest de map het epische van Jakku heel snel. Maar, een extra map in die andere modi is nooit verkeerd, zeker niet wanneer de map gewoon sterk in elkaar zit.

Turning Point plus de aanwezigheid van Jakku zullen veel spelers lang bezig gaan houden. Mensen die uitkijken naar The Force Awakens kunnen hier alvast proeven van wat er vooraf ging. Spelers die Walker Assault en Supremacy graag spelen omdat het zo groots is, zullen smullen van de gameplay in Turning Point. Met deze gratis DLC voegt Dice mijn favoriete mode van het spel toe aan Battlefront. Het is nu hopen dat Dice in de toekomst, naast de season pass, meer gratis content gaat brengen. Meer van dit, graag!