Review: Forza Street

Review: Forza Street

20 mei 2020 Uit Door Bas van Dun

Het is deze maand exact vijftien jaar geleden dat Forza Motorsport verscheen op de allereerste Xbox. De game werd in de markt gezet als de ‘Gran Turismo voor Xbox’. Inmiddels zijn we zeven delen in de hoofdserie, vier Horizons en een Fast and the Furious-uitstapje verder. Voor het eerst parkeert Microsoft de serie nu op Android en iOS.

Verwacht van Forza Street niet een uitgeklede versie van de behoorlijk uitgebreide games zoals je die kent van de Xbox en PC. Nee, Street is een heel ander beestje. De complete game is met twee vingers te spelen. Om gas te geven druk je rechts onder op je scherm (je eerste vinger). In bochten zijn gele en rode vlakken op de weg te vinden. In de gele vlakken laat je het gas los zodat je auto in het rode gedeelte perfect door de bocht scheurt. In het volgende gele vlak druk je de gasknop weer in. Hoe secuurder je dit weet te doen, des te sneller bouw je een turbo op. Wanneer de turbobalk vol zit druk je de tweede knop in (vinger twee) om even wat sneller te rijden. Sturen hoeft niet. Dat doet de game zelf.

Remmen en gassen in Forza Street. Sturen doet de game zelf. Tesla eat your heart out!
Zoals in elke racer is het natuurlijk zaak om als eerste over de finish te komen. Elke race is tegen één andere tegenstander (ook geheel door de computer bestuurd) welke door middel van een klein verhaal steeds aan je voorgesteld wordt. Het is dus zaak om die bochten zo goed mogelijk te nemen, die boost op te bouwen en zo je voorsprong te vergroten. Een verkeerde bocht kan het verschil uitmaken tussen winst en verlies. Omdat de game verbonden is aan Xbox Live kun je die races de ene keer spelen op je telefoon, waarna je verder gaat op je tablet (of zelfs in de eerder verschenen versie voor Windows 10).

De manier waarop je door het verhaal gaat is geheel aan jou. Races zijn met vertakkingen aan elkaar verbonden. Jij bepaalt zelf het af te leggen pad over dit stramien. Echter, het is natuurlijk wel zaak om de juiste wagen bij de juiste races te hebben. Van supercars tot musclecars zijn aanwezig, daar is de game nog steeds heel erg Forza. Heb je een bepaald type auto niet? Dan kun je er voor gaan sparen door races te winnen om zo steeds verder te komen in het verhaal. En om natuurlijk je garage steeds beter gevuld te krijgen. Het winnen van een race geeft je credits, terwijl, wanneer een heel event gewonnen wordt, je ook extra resources krijgt.

De kracht van je auto wordt gemeten in ‘PI’. Ligt de PI van je auto twintig punten hoger dan dan die van je tegenstander? Dan kun je ervoor kiezen om de race over te slaan en automatisch te winnen. Door veel te racen speel je steeds nieuwe upgrades vrij om je auto’s nog sneller en sterker te maken door hun PI te verhogen. In speciale uitdagingen kun je, mits je deze haalt in een bepaalde tijd, wederom extra’s vrijspelen om dit proces sneller te laten gaan. Maar let wel; wanneer je eenmaal begint aan een evenement is de auto die je daarbij gebruikt daadwerkelijk hieraan gelinkt tot het evenement geklaard is. Je kunt de auto op dit moment nergens anders gebruiken.

Er is een vrij ingewikkeld systeem aanwezig qua recourses, zoals we dat eigenlijk kennen uit veel ‘Free to Play’ games. Elk stuk op een route/vertakking die je aflegt naar een nieuwe race kost energie. Energie raakt uiteraard op en wordt langzaam aangevuld. Iets wat sneller kan gaan wanneer je financieel de ontwikkelaar een beetje steunt. Daarnaast kun je de kits om je auto’s te verbeteren vrijspelen of betalen met je eigen geld. Om het helemaal ingewikkeld te maken heeft elke klasse auto’s een eigen soort munt om spullen mee te kopen. Het is soms een hele wirwar aan munten, kaarten, passen, kits en mogelijkheden. Natuurlijk geïmplementeerd zodat jij als speler toch even digitaal wat geld over gaat maken om het proces te versnellen. Gelukkig is het geen game die onspeelbaar is wanneer je weigert te betalen. Nergens pusht het spel deze aankopen naar voren, maar je voelt aan alle kanten dat dit wel de bedoeling van de ontwikkelaar is.

Forza Street is grafisch een toffe titel om te zien op je telefoon of tablet. Met flitsende lichten, hoge snelheden, vuurwerk en die ‘typische Forza vibe’ zit het qua sfeer helemaal goed. De cultuur van de straatracers komt goed naar voren. Het feit dat dit een Forza is waarin je de gehele game maar twee knoppen in hoeft te drukken en niet eens hoeft te sturen is ergens toch een beetje jammer. Het maakt het een ‘makkelijk uitstapje’ in een franchise die zo gebrand is op diepgang. Ik denk daarom ook dat deze game weinig aansluiting gaat vinden bij de echte fanaten die deze serie rijk is, maar dat het de meer casual spelers een mooie maar zeer uitgeklede introductie kan geven in de wereld van Forza.