Interview: Steve Downes
2 februari 2013Steve Downes is een Amerikaanse disc jockey en stemacteur. Diverse radioprogramma’s staan op zijn naam, waarvan The Drive op 97.1 WDRV in Chicago zijn meest recente is. Het stemmenwerk begon in 1990 met enkele reclames. Hij maakte in 1999 de stap richting de videogames door Gunnar van een stem te voorzien in Septerra Core: Legacy of the Creator. Hij wist toen nog niet dat deze rol voor een grote verandering in zijn leven zou gaan zorgen…
Hoe bent u ooit in aanraking gekomen met Halo?
In 2001 kwam ik in contact met Marty O’Donnell, de musical and audio director bij Bungie. Ik werd twee jaar eerder gecast voor een kleine rol in het PC-spel Septerra Core. Marty hoorde mijn werk in deze game en dacht dat mijn stem goed kon werken bij het spel waar Bungie op dat moment mee bezig was. Die game was Halo: Combat Evolved.
Hoe geeft u een karakter zonder gezicht toch een persoonlijkheid?
Toen Marty en ik aan het praten waren over mijn rol in Halo: Combat Evolved, beschreef hij de Master Chief als een stoïcijnse man. Onverstoorbaar, een man van een paar woorden. Een persoon die gedefinieerd werd door zijn daden. Ik keek naar Clint Eastwood’s karakter in A Fistfull of Dollars en voorzag dat van een militaire “via het boekje”-houding.
Hoe bereidt u zichzelf voor op het inspreken van The Master Chief?
Het draait erom om de gedachtegang van de Chief te vinden. Ik moet de Chief worden. Hij is een eenzaam persoon, dus ben ik twee dagen voor ik op ga nemen ook niet erg spraakzaam. Mijn vrouw kan hier verdrietig om worden, maar gelukkig is ook zij een actrice en snapt ze goed dat je je voor moet bereiden op het spelen van een rol als deze. Op de dag van de opnames trek ik een oud paar cowboylaarzen aan. Op de één of andere manier herinneren die me eraan dat ik klaar ben om mijzelf in het harnas te hijsen, het Mjolnir-harnas.
Hoe beschrijft u de relatie tussen The Master Chief en zijn A.I. Cortana?
Bijzonder gecompliceerd. Het zijn elkaars beste vrienden. Op momenten lijkt de relatie zelfs op die van een broer en zus, zo dicht bij elkaar ze staan. Daarnaast zijn het “brothers in arms” en is er een wederzijds respect en vertrouwen. Cortana is gecreëerd door Doctor Halsey, dezelfde vrouw die John-117 ook heeft opgevoed en hem op heeft zien groeien tot The Master Chief die hij nu is. Misschien is er daarom ook een beetje een moeder-zoon relatie gaande. Cortana is natuurlijk gewoon een digitale versie van Halsey. Ze past altijd op de Chief. Toch denk ik ook dat er een romantische kant in de relatie te vinden is, al hebben beide het moeilijk om hun emoties uit te drukken in woorden.
Hoe voelt het om één van de meest invloedrijke entertainers in 2012 te zijn en één van de meest bekende gamekarakters sinds Super Mario?
Ik ben hier erg dankbaar voor. In meerdere opzichten is het een kinderwens die in vervulling is gegaan. Charles Martinet (die de stem van Mario inspreekt) en ik hebben het vaak gehad over de enorme impact die deze karakters hebben gehad. Het is fantastisch!
Door Halo is uw stem enorm bekend. Zorgt dit er niet voor dat het lastig is om ander werk te vinden?
In sommige opzichten heeft het me voorzien van meer werk, al dan niet in de game industrie. Ik heb sinds mijn werk aan Halo geen andere game meer ingesproken. Maar geloof me, ik klaag niet.
Herkennen mensen u als The Master Chief wanneer ze u horen praten?
Heel af en toe, maar niet vaak. Ik heb het geluk dat ik voor mijn rol als The Chief mijn stem moet verdraaien. Het is niet mijn normale stem. Hierdoor hebben mensen vaak niet door dat ze praten met Master Chief.
In de zeer goed ontvangen serie Halo: Forward Unto Dawn sprak Alex Puccinelli de stem van The Master Chief in. Staat u open om het karakter van een stem te voorzien in de langverwachte Halo bioscoopfilm?
Uiteraard!
Nu Bungie helemaal klaar is met Halo, heeft 343 Industries de nobele taak op zich genomen om de franchise groter te maken en te voorzien van nieuwe games. Op welke manier verschilt het werken met deze nieuwe studio van het werken met Bungie?
Werken met 343 Industries aan Halo 4 was een persoonlijkere ervaring. Omdat de rol van The Master Chief groter is en het verhaal meer emotie met zich mee bracht, raakte ik meer betrokken met de schrijvers en producers van de game. Omdat 343 me dichter bij het project wist te betrekken, ben ik dichter bij de ziel van The Master Chief gekomen. Het mooiste was echter dat ik voor het eerst samen met Jen Taylor (die Cortana voorziet van haar stem) heb mogen werken. Bij eerdere delen werden onze stemmen apart opgenomen.
Wat is uw favoriete game in de Halo-franchise? En speelt u de games ook zelf?
Halo 4, zonder twijfel. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik de games zelf niet speel. Nadat ik steeds af werd gemaakt door een groepje jongens van elf jaar oud, heb ik besloten dat het spelen van dit soort games misschien niet helemaal mijn ding was.