De geschiedenis van Bungie

De geschiedenis van Bungie

28 december 2020 Uit Door Bas van Dun

De geschiedenis van Bungie: via Marathon en Halo naar lot Destiny
2500 verkochte exemplaren van Operation Dessert Storm zorgde ervoor dat de game een gigantische hit was voor het jonge Bungie Software Products Corporation. Het was een game tot stand gekomen doordat de oprichter van de studio voldoende geld wist te verzamelen om ‘em te programmeren en te kopiëren op diskettes. Voor huidige standaarden zou dit een regelrechte flop zijn, maar in 1991 was het genoeg om een volgende game te financieren.

Alex Seropian, de originele man achter Bungie, ontmoette tijdens een cursus iemand die goed kunstmatige intelligentie kon schrijven. Jason Jones, zoals de man zich voorstelde, was bezig om zijn game Minotaur naar de Apple Macintosh te brengen. Seropian besloot te helpen. De samenwerking zou de gehele gaming industrie jaren bezig weten te houden. Jones besloot later, geïnspireerd door games als Wolfenstein 3D, een eigen 3D engine te schrijven voor de Mac.

Samen met Seropian begon hij dan ook aan een 3D-versie van Minotaur, maar al snel bleek de gameplay niet te werken. De game zou in 1993 verschijnen als Pathways Into Darkness en won de ‘Best RPG’ award tijdens MacWorld. Hoewel een vervolg logisch leek dook het groeiende Bungie echter vol op Marathon, ook een 3D Shooter. Volgens kenners ‘de Doom voor de Mac’. Nadat Marathon 2: Durandal in 1996 verscheen (ook op de PC) was Bungie klaar met het shootergenre en wilde een uitstap maken richting de strategische wereld.

Ook Myth werd een hit en wist vele awards te winnen. Maar Bungie was hongerig en besloot wederom een nieuw genre te tackelen; het action-adventure. Met Oni werd wederom een sterke titel afgeleverd. Echter, zowel Myth als Oni deden het financieel niet zo goed als vooraf gehoopt werd. Bungie had een geldcrisis. Ze hadden iets nodig, iets om op te vallen. Iets wat nooit eerder gedaan was. Een strategische game met codenaam ‘Monkey Nuts!’ moest de studio redden. De titel werd later veranderd naar ‘Blam!’. Het betrof een game situerende op een ringplaneet, ver van onze aarde af. Jij had voertuigen, soldaten en supersoldaten (genaamd Spartans) onder de knoppen.

Echter, tijdens de ontwikkeling bleek al snel dat de game geen strategische titel moest worden; dit zou beter werken als third-person shooter. Dus werd de game volledig opnieuw gemaakt zodat spelers meer konden genieten van de flora, fauna en actie op de ringplaneet. Enorme dino’s liepen langs je terwijl je vocht tegen buitenaardse wezens. In 1999 werd de game voor het eerst getoond door Steve Jobs. Echter droeg de game nu weer een nieuwe naam. Halo.

De game wist indruk te maken en op te vallen. Deze titel, die exclusief voor de Mac zou gaan verschijnen, zou duidelijk maken dat het platform van Apple ook voor gamers interessant kon zijn. Niet alleen door de grafische indrukken, maar ook omdat de game online gespeeld kon worden met vrienden. Microsoft, de grote concurrent van Apple, keek jaloers toe en sloeg haar slag. Microsoft kocht Bungie om van Halo een exclusieve game te maken voor een toekomstige console; de Xbox. De Xbox bezat meer kracht dan de Mac en dat deed de game veel goeds. Tijdens de launch van de eerste Xbox verscheen tegelijkertijd Halo: Combat Evolved, een game die niet alleen een nieuwe titel kreeg (want ‘Halo’ zou niet verkopen volgens de marketingmensen) maar wederom een nieuwe manier van spelen had gekregen. Niet langer hing de camera achter je digitale personage. Je zag de hele wereld vanuit de ogen van Spartan 117: Master Chief. De kans is groot dat jij hier Bungie hebt leren kennen.

Lange tijd was Bungie ‘de Halo-studio’. Niet vreemd wanneer je bedenkt dat de studio vijf titels in de franchise heeft ontwikkeld die stuk voor stuk hoog wisten te scoren. Met Halo werden stappen gezet die voorheen onmogelijk leken. Voor het eerst werd de toetsenbord/muis-combinatie (welke onmisbaar was voor shooters) op een extreem slimme manier vervangen door een controller. Vandaag de dag is deze ‘Halo besturing’ de standaard in de industrie. Met Halo 2 werd online gaming op een console naar een hoger plan getrokken. Halo 3 had de grootste launch van een game ooit. Halo was niet meer weg te denken, maar toch wilde Bungie na vijf delen (en een scheiding van Microsoft) meer. Maar wat is er nu groter dan Halo?

In september 2014 verscheen Destiny. Een eerste game uit een tien-jarig contract tussen Bungie en uitgever Activision. Bungie stond bij haar fans in een goed daglicht, wat er voor zorgde dat de game de meest vooruitbestelde titel ooit werd. Dat Activision vertrouwen had in de titel bleek wel met het feit dat geen andere game een hoger budget kreeg dan deze. En hoewel Destiny in haar gameplay heel wat weg van van Halo, was er genoeg om een eigen gezicht te krijgen. Niet langer was je de eenzame soldaat die vocht tegen het grote kwaad. Dit keer speelde je in een online wereld met andere spelers, om samen steeds sterker te worden, betere loot te verzamelen en teamwork naar een hoger plan te brengen. Gevuld met dungeons, raids en samenspel leek de shooter van Bungie op een heuse MMO. Destiny werd een hit, waardoor een vervolg niet uit kon blijven. Destiny 2 zou drie jaar later het daglicht zien.

De mythische science fiction doet het vandaag de dag nog steeds goed. Hoewel Bungie en Activision inmiddels uit elkaar zijn en een groot Chinees bedrijf (NetEase) 100 miljoen in de studio heeft gepompt, gaat Destiny 2 beter dan ooit. Niet alleen wordt de game geheel opgewaardeerd naar de Xbox Series X en PlayStation 5, maar staat er ook een zeer belangrijke uitbreiding te wachten. In Beyond Light, welke op 10 november beschikbaar gaat zijn, zal een compleet nieuwe locatie aan de game toegevoegd gaan worden; Europa. Daarnaast is er een vernieuwde Cosmodrome en zijn er drie nieuwe Darkness classes en een Statis damage type aanwezig. Je missie? Waarschijnlijk die nieuwe Salvation’s Grip Exotic grenade launcher vinden, genieten van de nieuwe Strike, nieuwe Lost Sectors en een hoop nieuwe loot. Op 21 november zal de nieuwe Raid openen. En Bungie belooft door middel van seizoenen steeds meer aan de uitbreiding toe te voegen.

Hier blijft het niet bij. Bungie heeft laten weten in 2021 te komen met Destiny 2: The Witch Queen om een jaar later Destiny 2: Lightfall te brengen. Waar de eerste Destiny al snel vervangen werd door een opvolger, lijkt Destiny 2 een langer leven te krijgen. Hierdoor ziet de toekomst van Bungie er bijzonder goed uit. En niet alleen betreffende de tijd die we nog door gaan brengen in Destiny 2. Daarnaast heeft de studio namelijk aangegeven met een nieuwe IP bezig te zijn. Onder de naam ‘Matter’ is Bungie op zoek naar nieuw personeel om een compleet nieuwe weg te bewandelen. “Would you like to work on something comedic with lighthearted and whimsical characters?” We blijven de studio nauwlettend in de gaten houden. Want wat is er groter dan Destiny 2?