Aan de slag met Star Wars in Virtual Reality!

Aan de slag met Star Wars in Virtual Reality!

24 augustus 2016 Uit Door Bas van Dun

Waar je vorig jaar de Gamescom niet op kon lopen zonder Star Wars aan te treffen, was onze favoriete serie nu bijzonder afwezig op de beurs. Waar vorig jaar een TIE Fighter, Vader’s Tie en een heuse AT-AT op de vloer te vinden waren, stond er nu niets. Geen mensen in bekende outfits, geen te spelen Star Wars-games. Toch was er wat te beleven voor de Star Wars-fan. Je had alleen een perskaart en toegang tot de afgesloten gedeeltes van Electronic Arts nodig. En laat ik nu beiden op zak hebben gehad.

Want hoewel er misschien geen grote nieuwe games aanwezig waren met Star Wars in de titel, liet EA achter de schermen wel wat nieuwigheden zien. Als eerste was daar de nieuwe downloadbare content voor Battlefront. We weten allemaal dat we binnenkort (in september al) aan de slag mogen gaan met de Death Star DLC. Tijdens de Gamescom werd dan ook uitgelegd wat we konden verwachten. Zo zal de uitbreiding de Battle Station-mode met zich mee brengen. Een toffe mode voor iedere fan van Battlefront, kan ik je vertellen. Echter, hier heeft Calvin al alles over uitgelegd in een fijn artikel, dus focus ik me liever op het tweede onderdeel wat te spelen was. En als ik eerlijk ben, is dit meteen het beste wat aanwezig was. Niet alleen bij Electronic Arts, maar gewoon op de complete Gamescom.

En voordat je nu denkt dat ik dit automatisch zeg omdat ik een enorme liefde voor Star Wars heb, nee, dat is het niet. Mensen om mij heen die helemaal niets met Star Wars hadden (ja, ze bestaan!) wisten hun blijdschap ook niet in te houden. Wat we gespeeld hadden was fantastisch. Vernieuwend. Een droom die uit kwam. “Dit wil ik tegen de vierjarige ik kunnen vertellen, hij zou huilen van geluk!” Aldaar, bij Electronic Arts achter de schermen, mochten we spelen met Star Wars Battlefront Rogue One X-Wing VR Mission.

Het betreft hier een gratis uitbreiding voor alle spelers die Battlefront spelen op de PlayStation 4. Echter, anders dan anders, speel je dit stukje software met de binnenkort te verschijnen PlayStation VR. Je ziet alles uit het oogpunt van de piloot van een X-Wing. Laat het even op je inwerken. Jij zit dus echt in die cockpit. Ik zat daar, keek op me heen (al je bewegingen worden één op één over gezet naar het spel, en zag de vele details in de X-Wing. De R2 achterin, de vleugels die open gingen, de vele knopjes voor me. Wauw, ontsnapte mijn mond. Wauw!

Ik was helemaal niet klaar voor wat komen ging. Op het moment dat ik met de demo begon had ik al andere Virtual Reality games gespeeld, maar geen van hen was zo tof als dat deze was. Ik zat in de X-Wing, vloog door de ruimte in een colonne met Rebels. Ik keek naar boven, zag de sterren en planeten om me heen. Andere schepen vlogen voorbij. Ik keek naar rechts en opende mijn vleugels. Ik sloot ze. Opende ze opnieuw. Een machtig gevoel. Tot het moment dat mijn headset veranderde qua geluid; een noodoproep. Hyperdrive aan, tijd om Rebels te helpen!

Voor ik het wist zat ik in een gigantische dogfight. Overal vlogen TIE’s, X-Wings en een schip dat beschermd moest worden. Omdat je overal om je heen kunt kijken was het navigeren door de ruimte makkelijker dan in het ‘normale Battlefront’. Je volgt tegenstanders door naar ze te kijken. Zet de aanval in. Schiet en voor je verandert een TIE in een prachtige explosie waar je uiteraard doorheen vliegt. Rode lasers vullen de lucht, de reflecties zijn te zien in mijn cockpit. De muziek van John Williams schaterde in mijn oren. Het geluid, het beeld, alles klopte. Wanneer mijn hoofd bewoog, bewoog het geluid mee. De Dolby surround in de headset was duidelijk merkbaar. Ik vergat dat ik met een PlayStation-controller en een gekke bril op een gamesbeurs zat. Ik was onderdeel van de Rebellen… ik zat in Star Wars!

Het werkte gewoon. Dat is het. Het werkte zoals het hoort te werken. Voor je het wist was je weg, zat je in je X-Wing en was je aan het jagen op TIE’s. Alles klopte aan de ervaring. Een grote Star Destroyer verscheen ten tonele, de Imperial March werd ingezet. De ontwikkelaar haalde de controller uit mijn handen en de PS VR vloog van m’n hoofd. De rest is nog even geheim, voor later dit jaar. De link met Rogue One mocht ik duidelijk nog niet weten. Maakte niet uit, ik wilde gewoon opnieuw. Nog eens en nog eens. Nog eens! Ik was overdonderd. De ontwikkelaar vroeg me om mijn mening op een muur te schrijven (zie hierboven), een muur die bij de ontwikkelaars neer gezet ging worden. Het moge duidelijk zijn. Dit is de toekomst van Star Wars in gaming. Ik hoop dat het niet bij een level voor Battlefront blijft, maar dat wanneer VR wat meer geaccepteerd is, er een volwaardige game in deze stijl gaat komen. Of dat dan Battlefront of Rogue Squadron gaat heten maakt me niet uit. Ik wil het. Ik wil het nu.